Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Beleid Algemeen

donderdag 15 juni 2023

19:30 - 23:00
Locatie

Stadhuis, Raadzaal

Voorzitter
Gert Vasse
Toelichting

Dit is een openbare vergadering, u kunt deze volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen of vanaf de tribune in de raadzaal in het Huis van de Stad. Publiek kan zich aanmelden voor inspraak via gemeenteraad@harderwijk.nl. De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    Proces: Naar aanleiding van de aanbeveling van de rekenkamercommissie zullen er kritische prestatie indicatoren (KPI's) moeten worden bepaald voor de bedrijfsvoering van Meerinzicht om deze in het vervolg hierop te kunnen toetsen. Via Berenschot is er een extern adviseur aangetrokken om het proces te begeleiden. Deze zal de commissie informeren over het proces van het opstellen van de KPI's.

    Behandeling: De adviseurs van Berenschot willen graag voorafgaand aan de commissie, van 19.00 tot 19.30 uur, geïnteresseerde commissie- en raadsleden voorzien van informatie over het proces rondom het opstellen van de KPI's voor Meerinzicht.

    Vervolg: In de periode juni-juli zal het kader, de referentie en een concept KPI worden opgesteld. Dit zal worden uitgewerkt tot een opzet welke aan bod zal komen in een tweede ronde van gesprekken met de gemeenteraad en het college.

  2. 2

    De vergadering is openbaar en te volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen.  Er is gelegenheid voor publiek om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen, of bij het algemeen inspreekrecht. Daarvoor kunt u zich uiterlijk 24 uur vooraf aanmelden via gemeenteraad@harderwijk.nl.


    De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

  3. 4

    Bij het algemeen inspreekrecht kan men inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen die wel raakvlakken moeten hebben met deze commissie. Die onderwerpen mogen niet commercieel of kwetsend voor anderen zijn. Wij vragen u om zich 3 dagen vooraf aan te melden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, de heer Kranen via 085 110 83 59.

  4. 5

    De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders over actuele onderwerpen die horen bij de beleidsvelden van deze commissie.


    Aangemelde rondvragen: 


    - Andrea Oosting-Klock (CDA) over de beperkte horecavoorzieningen bij het zwembad (Wethouder Companjen)

  5. 6

    Proces: De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het inspraakverslag Binnenstadsvisie 2031 en de Binnenstadsvisie 2031 vast te stellen.
    In navolging van de constateringen die in deel 1, de diagnose, zijn gedaan wordt nu gevraagd deel 2, de Binnenstadsvisie 2031 vast te stellen. 
    Vier punten springen hier in het oog. Zo zou de Vuldersbrink worden herontwikkeld,  er zou bijvoorbeeld een podiumvoorziening kunnen komen. Ook wordt gekeken naar het autoluw maken van de Bruggestraat en de Boulevard. Daarmee zou de hoeveelheid auto en motorverkeer in deze straten verder beperkt worden. Met oog op de leegstand wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om het Kloosterplein en de Donkerstraat van nieuwe functies te voorzien. Het vierde kernpunt is het verbeteren en vergemakkelijken van de entree voor bezoekers van de binnenstad. 

    Behandeling: Wethouder Mazier geeft een inleiding. Publiek dat zich daarvoor heeft aangemeld kan inspreken. De commissie kan vragen stellen / informatie inwinnen. De commissie adviseert of het onderwerp besluitvormend of voor een debat wordt geagendeerd in de raad.

    Vervolg: Het raadsbesluit volgt in een vergadering van de gemeenteraad, op een later moment.

  6. 7

    Proces: Het college van burgemeester en wethouders hebben op 23 mei de de eerste tussentijdse rapportage vastgesteld. In de tussentijdse rapportage wordt ingegaan op zaken die niet volgens afspraak verlopen.

    Behandeling: wethouder Mazier geeft een inleiding, de commissie kan vragen stellen / informatie inwinnen.

    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen over het opnemen van de financiële gevolgen van de eerste tussentijdse rapportage in de begroting. Ook wordt de raad gevraagd een beslissing te nemen over het aanwenden van de algemene reserve voor de rentelasten en de toewijzing van krediethouders.

  7. 8

    Proces: De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de voorlopige jaarstukken 2022 en het bestedingsplan ophoging Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR). Ook wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen op de begroting 2024-2027 voor de VNOG. Ook wordt voorgesteld om de financiële gevolgen op te nemen in de begroting en om een stelpost op te nemen om de onvermijdelijke, maar op dit moment nog onbekende, bijkomende kosten te dekken.

    Behandeling: Burgemeester van Schaik geeft een inleiding. Publiek dat zich daarvoor heeft aangemeld kan inspreken. De commissie kan vragen stellen / informatie inwinnen. De commissie adviseert of het onderwerp besluitvormend of voor een debat wordt geagendeerd in de raad.

    Vervolg: Het raadsbesluit volgt in een vergadering van de gemeenteraad, op een later moment.

  8. 9

    Proces
    De Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) is toe aan een update. De Apv wordt herzien vanwege
    voornamelijk technische wijzigingen. De redenen hiervoor zijn onder andere de nieuwe Alcoholwet, die de
    Drank- en horecawet vervangt.
    Daarnaast zijn een aantal inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. De voornaamste zijn
    • het bomenfonds, waarover de gemeenteraad een motie heeft aangenomen;
    • er is naar aanleiding van de wensen vanuit de beroepsgroep een artikel toegevoegd die het mogelijk
    maakt om onder voorwaarden proeverijen in slijterijen te organiseren.

    De inhoudelijk adviseurs, de politie, stadstoezicht en ODNV (de Omgevingsdienst) zijn gevraagd of
    zij aanleiding zien voor het wijzigen van artikelen in de Apv. Dit alles heeft geleid tot een aangepaste Apv.

    Behandeling: Burgemeester van Schaik geeft een inleiding. Publiek dat zich daarvoor heeft aangemeld kan inspreken. De commissie kan vragen stellen / informatie inwinnen. De commissie adviseert of het onderwerp besluitvormend of voor een debat wordt geagendeerd in de raad.


    Vervolg: Het raadsbesluit volgt in een vergadering van de gemeenteraad, op een later moment.

  9. 10

    Proces: Toelichtend en aanvullend op de raadsinformatiebrief wenst het college u tijdens deze commissie verder te informeren over de regionale regietafels en de provinciale aanpak van de asielopvang en de spreidingswet.

    Behandeling: Burgemeester van Schaik geeft een inleiding, de adviseur AZC geeft een toelichting. De commissie kan vragen stellen / informatie inwinnen.

    Vervolg: Er is nu geen raadsbesluit gepland, dit is een informatief bespreekpunt.

  10. 11

    Dit voorstel wordt ter kennisname aangeboden, hier wordt een raadsbesluit voor gevraagd. Indien de raad (presidium) dit wenst, kan dit onderwerp in de volgende commissie worden geagendeerd.

  11. 12
    Sluiting