Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad & Omgeving

donderdag 25 september 2025

19:30 - 22:40
Locatie

Stadhuis, Raadzaal

Voorzitter
Bert Holleman
Toelichting

Dit is een openbare vergadering, u kunt deze volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen of vanaf de tribune in de raadzaal in het Huis van de Stad. Publiek kan zich aanmelden voor inspraak via gemeenteraad@harderwijk.nl. De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

Agendapunten

  1. 1

    De vergadering is openbaar en te volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen. Er is gelegenheid voor publiek om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen, of bij het algemeen spreekrecht. Daarvoor kunt u zich uiterlijk 24 september 2025 vooraf aanmelden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.
    De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

  2. 2

    Bij het algemeen inspreekrecht kan maximaal 5 minuten worden ingesproken over niet-geagendeerde onderwerpen die wel raakvlakken moeten hebben met deze commissie. Die onderwerpen mogen niet commercieel of kwetsend voor anderen zijn. Wij vragen u om u voor 24 september 2025 aan te melden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.

  3. 3

    De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders over actuele onderwerpen die horen bij de beleidsvelden van deze commissie.

  4. 5

    Proces:


    Op 12 juni heeft de gemeenteraad besloten om, met inachtneming van de kansen en risico’s, een doorstart te maken met het project Windpark Lorentz en te starten met fase 1. De nut en noodzaak voor het project blijven onverminderd groot. De realisatie van het Windpark Lorentz is essentieel voor het behalen van de gemeentelijke en regionale klimaatdoelstellingen, zoals vastgelegd in de RES Noord-Veluwe, en voor het versterken van de energiezekerheid in tijden van aanhoudende netcongestie. Zonder realisatie van de drie geplande windturbines komt het behalen van deze doelen ernstig in gevaar. De recente ontwikkelingen rondom netcongestie geven aan dat er toegewerkt moet worden naar een nieuw gesloten energiesysteem waarbij een deel gebruik wordt gemaakt van het net en een deel gebruik wordt gemaakt van eigen opgewekte energiebronnen. Op dit moment wekt Harderwijk niet voldoende stroom op om aan de eigen behoefte te voldoen en de toekomstige ambities te kunnen realiseren zoals uitbreiding bedrijventerreinen en woningbouwprogramma. Met de realisatie van de windturbines is de gemeente Harderwijk minder afhankelijk van de regio en kan er steeds meer worden voorzien in de eigen energiebehoefte.


    Behandeling: Wethouder Pijnenburg leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  5. 6

    Proces:


    Op dit moment wordt er gewerkt aan een gebiedsvisie voor Donkerstraat-Kloosterplein en het versterken van de Donkerstraat. Het winkelgedeelte van het pand aan de Donkerstraat 10-12-14 staat al geruime tijd leeg en leegstand is niet bevorderlijk voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van de Donkerstraat. Langdurige leegstand is besmettelijk en heeft ook economisch grote impact op de Donkerstraat. Het beïnvloedt de bezoekersaantallen en geeft een beeld van verval waardoor nieuwe huurders worden afgeschrikt. Na aankoop van het pand kan er op korte termijn invulling gegeven worden aan de winkelruimte op de begane grond. Het leegstaande "gat" aan de Donkerstraat kan op deze manier weer worden gevuld, waardoor er ook aantrekkingskracht ontstaat aan deze kant van de Donkerstraat. Het pand kan een vliegwiel worden voor de rest van de straat.


    Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  6. 7

    Proces:


    Met behulp van de Wet op de bedrijveninvesteringszones (kortweg BIZ) kunnen ondernemers en/of eigenaren samen investeren in een afgebakend gebied. De BIZ-bijdrage is een bestemmingsheffing die strekt ter bestrijding van de kosten die verbonden zijn aan activiteiten in de openbare ruimte en op het internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid of de veiligheid in de bedrijveninvesteringszone of de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone. Alle ondernemers en/of eigenaren in de BIZ betalen daaraan mee. In de Harderwijkse binnenstad wordt een BIZ alleen voor ondernemers ingericht. De raad wordt voorgesteld om de ‘Verordening Bedrijveninvesteringszone gebruikers binnenstad Harderwijk 2026-2030’ vast te stellen.


    Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  7. 8

    Proces:


    Endura heeft voor 2025 een eenmalige subsidie ontvangen voor het organiseren van duurzaamheidsactiviteiten. De duurzaamheidsactiviteiten zijn gericht op het betrekken van mensen bij de energietransitie en het enthousiasmeren, informeren en stimuleren van inwoners om energie te besparen. Op basis van de resultaten en ervaring van het eerste 6 maanden in 2025, zijn Endura en de gemeente tevreden over de behaalde resultaten. Endura heeft aangegeven ook graag in 2026 de activiteiten te organiseren. Een officiële subsidieaanvraag moet nog ontvangen worden, maar het college staat hier positief tegenover. Endura is immers de enige partij op het gebied van energie(transitie) binnen de gemeente Harderwijk met een lokale verankering, lokale kennis, een lokaal netwerk met andere lokale partijen en een actieve groep vrijwilligers. Daarom is het voorstel aan de gemeenteraad om alvast middelen beschikbaar te stellen vanuit het duurzaamheidsfonds.


    Behandeling: Wethouder Pijnenburg leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  8. 9

    Proces:


    Stikstofberekeningen hebben aangetoond dat de ontwikkeling van woonwijk Kranenburg, op de oorspronkelijk voorziene wijze zoals beschreven in het ‘Ontwikkelkader Kranenburg’ op dit moment niet uitvoerbaar is. Het plan veroorzaakt een toename van stikstofdepositie van maximaal 0,11 mol N/ha/jaar. Een scenariostudie is uitgevoerd om de mogelijke vervolgopties te onderzoeken voor wat betreft de ontwikkeling van Kranenburg. Met voorliggend voorstel zou de impasse rondom het stikstofdossier van project Kranenburg kunnen worden doorbroken en een uitvoerbaar en juridisch houdbaar plan worden gecreëerd. Het voorstel stelt het college in staat om ondanks de landelijke stikstofproblematiek het heft in eigen handen te nemen door een gedurfde en een fundamentele keuze te maken voor het vervolg van project Kranenburg, met als doel te pionieren en de realisatie van 500 woningen op deze locatie alsnog doorgang te laten vinden.


    Behandeling: Wethouder Enklaar leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  9. 10
    Sluiting
  10. 11
    Stukken ter kennisneming