- Locatie
Stadhuis, Raadzaal
- Voorzitter
- Gert Vasse
- Toelichting
-
Dit is een openbare vergadering, u kunt deze volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen of vanaf de tribune in de raadzaal in het Huis van de Stad. Publiek kan zich aanmelden voor inspraak via gemeenteraad@harderwijk.nl. De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De vergadering is openbaar en te volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen. Er is gelegenheid voor publiek om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen, of bij het algemeen spreekrecht. Daarvoor kunt u zich uiterlijk 21 mei 2025 vooraf aanmelden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.
De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt. -
2
Bij het algemeen inspreekrecht kan maximaal 5 minuten worden ingesproken over niet-geagendeerde onderwerpen die wel raakvlakken moeten hebben met deze commissie. Die onderwerpen mogen niet commercieel of kwetsend voor anderen zijn. Wij vragen u om u voor 21 mei 2025 aan te melden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411911.
-
3
De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders over actuele onderwerpen die horen bij de beleidsvelden van deze commissie.
- Mevrouw Hollanders (GL) over leerlingenvervoer.
- Mevrouw Hollanders (GL) over festivalbekers.
- De heer Eikelenboom (GB) over overlast in het gebied tussen de Stations- en Boerhaavelaan. -
4
Bijlagen
-
5
Proces:
De Rekenkamer Ermelo-Harderwijk heeft de praktijk van inwonersparticipatie onderzocht. De centrale vraag in het onderzoek luidde: ¨Hoe is in de gemeente Harderwijk inwoners- en overheidsparticipatie vormgegeven en welke effecten heeft dit op de besluitvorming?¨ De Rekenkamer Ermelo-Harderwijk heeft in het rapport ´Participatie in Harderwijk´ een aantal concrete aanbevelingen gedaan aan het college van B&W over (de inbedding van) participatie in de gemeentelijke organisatie.
Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er de mogelijkheid voor de commissieleden om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.
Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.
Bijlagen
-
6
Proces:
De concept programmabegroting 2026-2029 beschrijft de doelen, activiteiten en de budgetten van de VNOG voor 2026-2029. Daarmee blijft de VNOG voorbereid op de toekomst. De begroting bevat een financiële doorkijk op hoofdlijnen voor de periode tot 2029. De begroting is gebaseerd op de door het AB vastgestelde kadernota 2026-2029 op 27 maart 2025. De raad wordt voorgesteld om een zienswijze in te dienen die de VNOG oproept om de begroting kritisch te doorlopen om bezuinigingen te inventariseren en deze voor te leggen bij de Kadernota 2027-2030.
Behandeling: Burgemeester Joon leidt het onderwerp in. Vervolgens is er de mogelijkheid voor de commissieleden om vragen te stellen aan de burgemeester en/of insprekers.
Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.
Bijlagen
-
7
Proces:
De commissieleden worden geïnformeerd over de huidige werkwijze rondom de minimaregelingen, het gebruik ervan en de communicatie met de doelgroep.
Behandeling: Wethouder Reckman leidt het onderwerp in. Daarna volgt een presentatie over de uitkomsten van het armoede onderzoek en mogelijke handelingsperspectieven. Vervolgens is er de mogelijkheid voor de commissieleden om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.
Vervolg: Er wordt geen raadsbesluit gevraagd, het onderwerp staat informatief op de agenda.
Bijlagen
-
8Sluiting
-
9Stukken ter kennisneming