- Locatie
Stadhuis, Raadzaal
- Voorzitter
- Gert Vasse
- Toelichting
-
Dit is een openbare vergadering, u kunt deze volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen of vanaf de tribune in de raadzaal in het Huis van de Stad. Publiek kan zich aanmelden voor inspraak via gemeenteraad@harderwijk.nl. De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.
Agendapunten
-
1
De vergadering is openbaar en te volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen. Er is gelegenheid voor publiek om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen, of bij het algemeen spreekrecht. Daarvoor kunt u zich uiterlijk 1 oktober 2025 vooraf aanmelden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.
De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt. -
2
Bij het algemeen inspreekrecht kan maximaal 5 minuten worden ingesproken over niet-geagendeerde onderwerpen die wel raakvlakken moeten hebben met deze commissie. Die onderwerpen mogen niet commercieel of kwetsend voor anderen zijn. Wij vragen u om u voor 1 oktober 2025 aan te melden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411911.
-
3
De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders over actuele onderwerpen die horen bij de beleidsvelden van deze commissie.
-
4
Bijlagen
-
5
Proces:
In het Collegeprogramma 2022-2026 “Vandaag bouwen aan morgen” spreekt het college de ambitie uit om in 2025 een besluit te nemen over een podiumvoorziening voor Harderwijk. Op 4 maart jongstleden heeft het college besloten vooralsnog af te zien van de bouw van een nieuwe podiumvoorziening gezien de beperkte financiële middelen enerzijds en de te verwachten hoge bouwkosten anderzijds. Tegelijkertijd wil het college nu wel doen wat kan. Het college wil investeren in een kwaliteitsverbetering van de huidige podiumvoorziening en ziet een mogelijkheid om toch de ambitie van een middentheaterpodiumvoorziening met 500-600 zitplaatsen te verwezenlijken. Het college heeft een ambtelijk onderzoek laten doen naar de mogelijkheden en onmogelijkheden om de locaties hiervoor geschikt te maken. Gaandeweg het ambtelijk onderzoek ontstond de overtuiging dat de kaders op basis waarvan de locaties worden beoordeeld op geschiktheid vooraf door de raad moeten worden vastgesteld, gelet op het belang van de voorziening, de omvang van de benodigde middelen en de zorgvuldigheid van het proces. Op basis van de uitkomst van deze beoordeling zal worden bepaald wat juridisch het meest zorgvuldige proces is om tot een locatiekeuze te komen. Het inhoudelijk kader ligt voor als bijlage bij het voorstel en is mede tot stand gekomen met input van Stad als Podium. Het financieel kader wordt gevormd door de middelen die de raad voor dit doel beschikbaar stelt.
Behandeling: Wethouder Pijnenburg leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.
Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.
Bijlagen
-
6
Proces:
In de bestuursrapportage 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht wordt verantwoording afgelegd over de dienstverlening in de eerste zes maanden van 2025. Daarnaast geeft de rapportage een doorkijk naar de ontwikkelingen en financiële gevolgen voor de tweede helft van 2025. De begroting, en dus ook deze verantwoording, bevatten alleen de bedrijfsvoeringskosten van de organisatie van de twee domeinen van Meerinzicht. De zorgkosten van het sociaal domein (zoals de kosten voor bijstandsuitkeringen, jeugdhulp, inburgering en Wmo-voorzieningen) maken hier geen deel van uit; deze zijn onderdeel van de gemeentelijke begrotings- en verantwoordingscyclus. De startpositie van de bestaande begroting 2025 is de primitieve begroting, het meerjarig effect van de 1e begrotingswijziging 2024 en het onderhanden werk 2024. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld om zienswijzen in te dienen.
Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor de commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.
Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.
Bijlagen
-
7Sluiting
-
8Stukken ter kennisneming