Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad & Omgeving

donderdag 21 november 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Stadhuis, Raadzaal

Voorzitter
Bert Holleman
Toelichting

Dit is een openbare vergadering, u kunt deze volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen of vanaf de tribune in de raadzaal in het Huis van de Stad. Publiek kan zich aanmelden voor inspraak via gemeenteraad@harderwijk.nl. De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De vergadering is openbaar en te volgen via www.harderwijk.nl/vergaderingen. Er is gelegenheid voor publiek om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen, of bij het algemeen spreekrecht. Daarvoor kunt u zich uiterlijk 20 november 2024 vooraf aanmelden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.
    De tijdsplanning is een indicatie, het kan zijn dat een onderwerp eerder of later aan de orde komt.

  2. 2

    Bij het algemeen inspreekrecht kan maximaal 5 minuten worden ingesproken over niet-geagendeerde onderwerpen die wel raakvlakken moeten hebben met deze commissie. Die onderwerpen mogen niet commercieel of kwetsend voor anderen zijn. Wij vragen u om u voor 20 november 2024 aan te melden via gemeenteraad@harderwijk.nl of telefonisch bij de commissiegriffier, mevrouw Gea Gellaerts-van der Hoek via 0341 411 911.

  3. 3

    De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders over actuele onderwerpen die horen bij de beleidsvelden van deze commissie.


    - De heer Ferwerda (PvdA) over een arbeidsmigrantenhotel aan de Goede Reede te Harderwijk
    - Mevrouw Van der Stouw (HA) over particulier terreinrijden Beekhuizerzand
    - De heer Beek (GL) over gebruik van herbruikbare bekers in het Huis van de Stad

  4. 4

  5. 5

    Proces:


    De ontwerpwijzing Verordening fysieke leefomgeving Harderwijk - 2024-02, inhoudende een wijziging van de onderwerpen Erfgoed, Afvalstoffen, Begraafplaatsen, Haven en Winkeltijden, heeft met ingang van 1 maart 2024 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage gelegen. Binnen de termijn is één zienswijze ingekomen welke betrekking heeft op het gestelde onder het onderdeel “Haven”. Na terinzagelegging is de wijziging Vflo 2024-02) op 13 juni jl. voor behandeling voorgelegd aan de commissie Stad en Omgeving. Door omstandigheden konden de verantwoordelijk wethouder en behandelend ambtenaar van het onderdeel Haven daarbij niet aanwezig zijn. Hierdoor was het, mede gelet op de ingediende zienswijzen en insprekers, voor de leden van de commissie niet mogelijk het onderdeel “Haven” inhoudelijk voldoende te behandelen om voor vaststelling aan te bieden aan de Raad. De Raad heeft op 4 juli jl. unaniem ingestemd met het ingediende amendement en besloten de wijziging van Vflo, overeenkomstig de “Wijziging Verordening Fysieke Leefomgeving 2024-02”, vast te stellen met uitzondering van de wijzigingen betreffende havens zoals opgenomen in artikel 1.1 en Hoofdstuk 13. Het college is daarbij verzocht een nieuw voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen voor de wijziging van de Vflo betreffende de havens na overleg met de doelgroep.


    Behandeling: Wethouder Pijnenburg leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  6. 6

    Proces:


    De werkzaamheden in het gebied Waterfront, de nieuw aangelegde gemeentelijke havens en uitbreiding, heroriëntatie over de toe te rekenen kosten geven aanleiding om een nieuwe Havengeldverordening op te stellen die recht doet aan de nieuwe feitelijke situatie. In de Havengeldverordening 2025 is er, overeenkomstig het jaar 2023, voor gekozen om als heffingsmaatstaf het type vaartuig op te nemen. De ervaring leert dat dit qua uitvoering praktisch en efficiënt is. Ook brengt dit de minste veranderingen met zich mee voor de gebruikers van de diverse havens. Bij de totstandkoming van de Havengeldverordening heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de motie Inventarisatie historische schepen en vrijstelling havengelden in Verordening Havengelden 2023, Raadsvergadering d.d. 22 december 2022.


    Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  7. 7

    Proces:


    Het Havenbedrijf wil het baggeren en vervangen van de damwanden en de deksloof oppakken. Dit moest al in 2017 maar is keer op keer uitgesteld omdat er geen duidelijkheid was voor de toekomst. Doordat de kade niet meer veilig te betreden was, is deze afgesloten door middel van een hekwerk. Een nieuwe eigenaar gaat de haven vanaf 1 april 2025 weer gebruiken als verkoophaven voor pleziervaartuigen. Naast het uitvoeren van deze werkzaamheden hebben zich 2 onvoorziene zaken voorgedaan binnen het taakveld Havens.


    Behandeling: Wethouder Pijnenburg leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  8. 8

    Proces:


    Voor het kunnen vaststellen van het Meerjaren Onderhoudsplan 2025-2028 is in 2024 een schouw uitgevoerd van alle bij de gemeente in eigendom zijnde gebouwen. In de uitvraag van de schouw is gevraagd om een kritische blik op alle facetten van het gebouw en alles wat komt kijken bij de uitvoering van dagelijks-, contract- en groot onderhoud van de gebouwen. In het kader van de verdere professionalisering van ons vastgoedbestand is ook aandacht besteed aan het tekenwerk en klachtenonderhoud. Voor de instandhouding van de gemeentelijke gebouwen vindt naast het dagelijks- en contractonderhoud, zoals structureel opgenomen in de begroting, tevens groot onderhoud plaats. Voor het groot onderhoud wordt jaarlijks een werkplan opgesteld en bijbehorend budget aangevraagd. Omdat de gemeente Harderwjjk met ombuigingen te maken heeft, is het voorstel om de komende 4 jaar met een taakstelling te gaan werken. Dat betekent voor het werkplan 2025-2028 dat niet alle geraamde werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden en er keuzes gemaakt moeten worden, dit is ook de reden waarom wordt voorgesteld om het werkplan voor 4 jaar te laten vaststellen en niet jaarlijks.


    Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: De raad wordt gevraagd een besluit te nemen, mogelijk voorafgegaan aan een debat.

  9. 9

    Proces:


    In de aangenomen motie van 12 september 2024 "Motie Vreemd; Parkeervisie is aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd om de gemeenteraad actief te betrekken bij de totstandkoming van een integrale behandeling van de parkeer- en laadvisie door middel van een commissiebehandeling. Op 15 oktober 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders ingestemd met het conceptdocument Onderdeel Parkeren Harderwijk. Gedurende een termijn van 6 weken ligt dit document voor een ieder ter inzage (van 24 oktober tot 6 december).


    Behandeling: Wethouder Mazier leidt het onderwerp in. Vervolgens is er voor commissieleden de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouder en/of insprekers.


    Vervolg: Er wordt geen raadsbesluit gevraagd, het onderwerp staat informatief op de agenda.

  10. 10
    Sluiting
  11. 11
    Stukken ter kennisneming